• "I stretch my knees and I bend my toes ...". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner 

      Bårdsen, Åse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-08-30)
      Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn med cerebral parese. Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2. verdenskrig, og ...
    • Physiopunk Vol 1 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021)
      Physiopunk emerged out of an introductory public health module for first-year students in the Bachelor program in physiotherapy at UiT The Arctic University of Norway. Throughout the module, students gradually expanded their view of physiotherapy, from its past and present individual and physical health focus toward the integration of social and ecological issues as fundamental determinants of ...
    • Physiopunk Vol 1 Spekulativ fiksjon for fremtidige fysioterapier 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Dagens sosiale og miljømessige kriser er dypt forbundet med hverandre. Miljø- og bærekraftsutdanning blir derfor stadig mer integrert i internasjonale folkehelse- og helsepersonellutdanninger (Barna, Maric, Simons, Kumar & Blankestijn, 2020). Den norske «Forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning» støtter integrering av disse temaene og sier at fysioterapeuter «skal […] bidra på ...
    • Physiopunk Vol. 1 Speculative fiction for future physiotherapies 

      Maric (PhD), Filip; Nikolaisen, Liv Johanne; Bårdsen, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      In light of today’s deeply connected social and environmental crises, environmental and sustainability education is increasingly being integrated into public health and healthcare professional education around the world (Barna, Maric, Simons, Kumar & Blankestijn, 2020). The Norwegian ‘regulations on national guidelines for physiotherapist education’ clearly support the integration of these topics ...
    • Rommet som rammefaktor for barns læring og utvikling : erfaringer fra et prosjekt i to modellbarnehager i Tromsø 

      Bårdsen, Åse; Lervik, Mia; Opstad, Kari Doseth (Research report; Forskningsrapport, 2008)